Samoświadomość emocji i percepcja własna kompetencji społecznych a osiągnięcia szkolne uczniów z dysleksją w wieku dorastania

Samoświadomość emocji i percepcja własna kompetencji społecznych a osiągnięcia szkolne uczniów z dysleksją w wieku dorastania

Samoświadomość emocji i percepcja własna kompetencji społecznych a osiągnięcia szkolne uczniów z dysleksją w wieku dorastania

Autor: Izabella Kucharczyk, Agnieszka Dłużniewska

ISBN papier: 978-83-64691-38-6

ISBN e-book: 978-83-64691-39-3

Premiera: grudzień 2017

Oprawa: miękka

Format: 170 x 240

Liczba stron: 158

Waga: 0,3 kg

Cena detaliczna: 49,90 zł

Opis:

Książka autorstwa Izabelli Kucharczyk i Agnieszki Dłużniewskiej stanie się z pewnością wartościową pozycją wydawniczą dotyczącą kwestii funkcjonowania psychospołecznego młodzieży z dysleksją rozwojową. Stanowi ona bardzo ważną pozycję wśród publikacji na temat funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym wypadku z dysleksją rozwojową. Dotyka sfery emocjonalno-społecznej, która jest tak istotna w okresie adolescencji. Ponadto szczególne doświadczenia uczniów z dysleksją, polegające na problemach w uczeniu się, dodatkowo komplikują dojrzewanie w tym obszarze, kształtowanie się osobowości, relacje społeczne oraz osiągnięcia edukacyjne. Sfery te wzajemnie na siebie oddziałują, dlatego tak ważne jest przeprowadzenie rozpoznania w tym obszarze w grupie uczniów z dysleksją rozwojową w zestawieniu z rówieśnikami bez dysleksji. Pomoże to określić ważne potrzeby i bariery w ich jak najkorzystniejszym rozwoju oraz może stanowić podstawy ukierunkowania pomocy psychologicznej i edukacyjnej dla takich uczniów.

prof. dr hab. Grażyna Krasowicz-Kupis

Podjęte przez Autorki badania miały na celu poszerzenie współczesnej wiedzy z zakresu emocjonalno-społecznego funkcjonowania uczniów z dysleksją oraz porównanie uzyskanych przez nich wyników z wynikami uczniów bez dysleksji. Uzyskane dane empiryczne dostarczyły wielu informacji dotyczących różnic w zakresie samoświadomości emocji i kompetencji społecznych w percepcji uczniów w okresie dorastania. Ukazanie deficytów w funkcjonowaniu emocjonalno-społecznym uczniów z dysleksją pozwoli ukierunkować wszystkie działania terapeutyczne na rozwijanie umiejętności interpersonalnych oraz na rozwijanie strategii radzenia sobie z emocjami. Jestem przekonana, że niniejsza publikacja będzie stanowić istotny wkład w rozwój współczesnych form wsparcia i terapii uczniów z dysleksją w wieku dorastania. Jej lektura może motywować pedagogów do wielu przedsięwzięć na rzecz doskonalenia systemu wsparcia uczniów z dysleksją oraz inspirować ich do podejmowania twórczych, racjonalnych i przemyślanych działań praktycznych.

dr hab. Bernadeta Szczupał

Spis treści

Wstęp (5)

1. Samoświadomość emocji jako przejaw inteligencji emocjonalnej (7)
1.1. Pojęcie inteligencji emocjonalnej i jej składowe (7)
1.2. Samoświadomość w modelach inteligencji emocjonalnej (12)
1.3. Inteligencja emocjonalna jako predyktor osiągnięć szkolnych (21)
Podsumowanie (30)

2. Kompetencje społeczne – przegląd zagadnień (31)
2.1. Kompetencje społeczne – konceptualizacja pojęcia (31)
2.2. Zewnętrzne i wewnętrzne uwarunkowania kształtowania się kompetencji społecznych (33)
2.2.1. Inicjowanie i podtrzymywanie kontaktów (35)
2.2.2. Stosowanie wzmocnień (37)
2.2.3. Autoprezentacja (38)
2.2.4. Asertywność (41)
2.2.5. Rozwijanie umiejętności społecznych (42)
Podsumowanie (43)

3. Samoświadomość emocji i kompetencje społeczne uczniów z dysleksją – przegląd badań (45)
3.1. Dysleksja jako przedmiot badań naukowych (45)
3.2. Emocjonalno-społeczne konsekwencje dysleksji (52)
Podsumowanie (61)

4. Założenia metodologiczne badań własnych (63)
4.1. Cel, przedmiot i pytania badawcze (63)
4.2. Metody, techniki i narzędzia badawcze (67)
4.2.1. Emotion Awareness Questionnaire Revised EAQ‑30R – Carolien Rieffe, Paul Oosterveld, Anne C. Miers, Mark M. Terwogt, Verena Ly (67)
4.2.2. Social Competence Scale (SCS) – Patti M. Valkenburg, Jochen Peter (70)
4.2.3. Social Achievement Goals Measure (SAGM) – Allison M. Ryan, Sungok S. Shim (71)
4.3. Charakterystyka badanej grupy (74)
4.4. Organizacja i teren badań (75)

5. Analiza wyników badań własnych (77)
5.1. Samoświadomość emocji u uczniów z dysleksją i bez dysleksji w wieku dorastania (77)
5.2. Kompetencje społeczne w percepcji własnej uczniów z dysleksją i bez dysleksji w wieku dorastania (85)
5.3. Osiągnięcia szkolne uczniów z dysleksją i bez dysleksji w wieku dorastania (99)
5.4. Samoświadomość emocji a percepcja własna kompetencji społecznych młodzieży z dysleksją i bez dysleksji (111)
5.5. Samoświadomość emocji a osiągnięcia szkolne młodzieży z dysleksją i bez dysleksji w wieku dorastania (122)
5.6. Kompetencje społeczne w percepcji własnej uczniów z dysleksją i bez dysleksji w wieku dorastania a ich osiągnięcia szkolne (124)
Podsumowanie (128)

Dyskusja na temat wyników i podsumowanie (131)
Bibliografia (135)
Spis tabel (151)
Aneks (153)

Zapisz się na NEWSLETTER

KONTAKT

tel. 506 196 006

e-mail: wydawnictwo@frel.pl