Wiedza milcząca w nauce
Autor: Danuta Chmielewska-Banaszak
ISBN papier: 978-83-64691-42-3
ISBN e-book: 978-83-64691-43-0
Premiera: czerwiec 2018
Oprawa: miękka
Format: 145 x 220
Liczba stron: 150
Waga: 0,3 kg
Cena detaliczna: 29,90 zł
W Polsce brak jest prac, w których rola wiedzy milczącej (tacit knowledge) ujmowana byłaby w szerszym kontekście, z uwzględnieniem różnych punktów widzenia oraz stanu badań na temat samej wiedzy milczącej. Autorka książki próbuje wypełnić tę lukę, podejmując problem związku między wiedzą milczącą a poznaniem i praktyką naukową.
Wiedza milcząca staje się przedmiotem coraz bardziej intensywnych badań w wielu dyscyplinach naukowych. Badania te nie dostarczają jednak jednoznacznych ustaleń teoretycznych, pojęciowych i metodologicznych. Trudno jest w ich świetle precyzyjnie odpowiedzieć na pytania: czym jest wiedza milcząca? jakie są jej cechy konstytutywne?
Autorka nie podejmuje prób odpowiedzi na te pytania. Omawiając podstawowy problem pracy, wybiera inną strategię. Traktując termin „wiedza milcząca” jako termin o szerokim zakresie – opisuje te desygnaty „tacit knowledge”, które odgrywają istotną rolę w racjonalnym poznaniu naukowym oraz stanowią niezbywalny element wiedzy eksperckiej i praktyki naukowej.
W ujęciu autorki książki, problem wiedzy milczącej w nauce uwikłany jest w problemy, z którymi zmaga się epistemologia, filozofia nauki czy socjologia nauki. Z problemami, które nie mają i nie mogą mieć jednoznacznego rozstrzygnięcia. Są to: istota poznania i wiedzy naukowej, teoria a praktyka naukowa, racjonalność poznania naukowego, relacja przedmiot-podmiot poznania.
Tak, jak rozstrzygnięcia dotyczące problemów epistemologicznych możliwe są jedynie w określonych ramach odniesienia, tak rozstrzygnięcia dotyczące wiedzy milczącej i jej roli w poznaniu i aktywności naukowej, czy – szerzej – w nauce możliwe są także tylko w określonych ramach odniesienia. Ramy te, w prezentowanej książce to modele poznania naukowego: tradycyjny, wspólnotowy i postnowoczesny.